Is insurance policy absolutely haraam or are some of its forms halal?

: Insurance
A life insurance policy is a useful thing by which a person pays a certain amount for a certain period of time. If he survives for that period, he is paid extra money along with the money and if he pays the full installments. If he dies before, a certain amount is given to his heirs, which solves many economic problems. If insurance companies invest this money in industry or non-profit trade, then there is no justification for it. For example, in Mudaraba and Musharaka, etc.
If, unfortunately, the money received from these policyholders is invested in interest-bearing business or lends on interest, then this act is extremely haraam and a grave sin, but it is not the fault of the policyholders. Therefore, it is right for them to do business according to the original agreement, unless a non-Shariah condition is imposed.
Our entire economy and even the world economy is based on the interest system with a few exceptions, so the devilish elements in every field of economics have in one way or another dragged out interest. They collect capital from the people and then give the same rupee to big traders or industrialists at higher interest rates. This is exactly what the banks are doing, with just one change. Until the Islamic economic system is fully implemented, many doors of oppression will remain open.
Life insurance is in principle a very useful scheme, from which a citizen can get financial security for himself and his children. This is true to the extent that it has been validated by the common scholars in view of this aspect. Therefore, Maulana Shah Ahmad Raza Khan (may Allah have mercy on him) has also declared it permissible.
(Ahkam Shariat, 202)                                                           

Therefore, we also consider it legitimate.
Directly, since there is no Shari'ah obscenity in it, it is permissible.
And Allah and His Messenger know best

                                                                             بیمہ و انشورنس       
                                                                                              
اپنی زندگی کا بیمہ یا انشورنس پالیسی ایک مفید چیز ہے جس کے ذریعے ایک انسان خاص رقم خاص مدت تک ادا کرتا ہے، اگر اس مدت تک زندہ رہے تو رقم کے ساتھ اضافی رقم بھی اسے ادا کی جاتی ہے اور اگر وہ پوری اقساط جمع کروانے سے پہلے فوت ہو جاتا ہے تو مقررہ رقم اس کے ورثاء کو مل جاتی ہے جس سے بہت سے معاشی مسائل حل ہو جاتے ہیں۔ اگر بیمہ کمپنیاں صنعت یا غیر سودی تجارت میں یہ رقم لگائیں تو اس کے جواز میں کلام نہیں۔ مثلاً مضاربہ و مشارکہ وغیرہ میں۔
اگر بدقسمتی سے یہ پالیسی ہولڈرز سے ملنے والی رقوم سودی کاروبار میں لگائیں یا سود پر قرض دیں تو یہ عمل گو اشد حرام اور گناہ کبیرہ ہے مگر پالیسی ہولڈرز کا اس میں کوئی قصور نہیں۔ لہذا ان کے لئے اصل معاہدہ کے مطابق کاروبار کرنا درست ہے، جب تک کوئی غیر شرعی شرط نہ لگائی جائے۔
ہماری تمام معیشت بلکہ دنیا بھر کی معیشت چند مستثنیات کے سوا سودی نظام پر استوار ہے، لہذا ہر شعبہ معاشیات میں شیطانی عناصر نے کسی نہ کسی صورت میں سود کو گھسیٹ رکھا ہے، اسٹیٹ لائف یا اس جیسی کمپنیاں بھی الا ماشاء اللہ اسی اصول پر لوگوں سے سرمایہ جمع کرتی اور آگے زیادہ شرح سود پر وہی روپیہ بڑے تاجروں یا صنعتکاروں کو دیتی ہیں۔ یہ دراصل مال کا وہی کام ہے جو بینک کر رہے ہیں، محض ایک تبدیلی کے ساتھ۔ اسلامی نظام معیشت جب تک کلی طور پر نافذ نہیں ہو جاتا ظلم کے کئی دروازے کھلے رہیں گے۔
بیمہ زندگی اصولی طور پر ایک نہایت مفید سکیم ہے، جس سے کوئی شہری اپنا اور اپنے بچوں کا معاشی تحفظ حاصل کر سکتا ہے۔ بس اتنی حد تک یہ درست ہے اور اسی پہلو کو مدنظر رکھتے ہوئے عام علمائے کرام نے اسے جائز رکھا ہے۔ چنانچہ مولانا شاہ احمد رضا خان رحمۃ اللہ علیہ نے بھی اسے جائز قرار دیا ہے۔
(احکام شريعت، 202)
لہذا ہم بھی اسے جائز سمجھتے ہیں۔
براہ راست چونکہ اس میں کوئی شرعی قباحت نظر نہیں آتی، لہذا جائز ہے۔
واللہ و رسولہ اعلم بالصواب۔        
                                                                                         

Comments

Post a Comment

If you have any doubts,please let me know

Popular posts from this blog

Surah Al-Hajj with Audio

حُسن اخلاق : ایمانِ کامل کی علامت

Ahadees Sahih Bukhari